woensdag 23 september 2015

Zilveren ring met blauwe topaas

Voor deze ring moesten we eerst op pad naar "Edelsteenslijperij de Sprong", waar we deze prachtige topaas gekocht hebben. De intense kleur komt waarschijnlijk door het bestralen van de steen, een vrij veel voorkomende behandeling.



De steen is briljant geslepen en meet 6 mm in diameter. Ik maak een strak ontwerp in mijn schetsblok:




De buitenrand van de zetkast zaag ik van 0,4 mm dik zilverplaat. Ik maak hem mooi recht met een vijl en soldeer er een hulsje van. De binnenrand van de zetkast maak ik op dezelfde manier van 0,6 dik zilverplaat. De topaas zal straks rusten op de binnenrand, en opgesloten worden door de buitenrand van de zetkast.







De scheen van de ring maak ik van 1 mm dik zilver. Wederom neem ik de zaag ter hand om een stripje te maken van en grotere plaat "925" zilver.




De twee hulsjes en de scheen worden gesoldeerd met zilversoldeer met verschillend smelpunt. Zo kun je een tweede en derde soldeerverbinding maken, zonder dat de eerste loslaat door de hitte.







De zetkast steekt uit aan de binnenkant van de ring. Ik vijl en schuur hem mooi glad.



Nu komt het leuke werk. Het zetten van de steen.











Het zetten is altijd een secuur werkje. Een verkeerde beweging en je beschadigt de steen.

Na het polijsten en schoonmaken komt de "ware" ring tevoorschijn. Ik maak wat foto's met een mannelijk attribuut, om te benadrukken dat dit een stoere mannenring is.







Deze ring staat nu in onze portfolio. Gelijkende ringen kun je vinden in onze webshop.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten