zondag 10 januari 2016

Het verhaal achter de liefdesknoopring

We geven onze klanten graag een kijkje achter de schermen. Zo laat ik in dit artikel zien hoe wij een zilveren of gouden liefdesknoopring maken. Zo'n liefdesknoop staat symbool voor de oneindige liefde tussen twee personen: hun paden kruisen elkaar en zijn voor eeuwig met elkaar verweven.

De ring in dit voorbeeld wordt een verlovingsring. Daarom wordt deze gemaakt van 14-karaats geelgoud draad van 1 mm dikte.


Ik verdeel het stuk draad eerst in tweeën, want er moeten twee lussen in elkaar haken om de knoop te vormen.



Ik buig daarom de twee draden tot twee lussen. De uiteinden soldeer ik aan elkaar, zodat de lussen straks bij het leggen van de knoop niet gaat verschuiven. Voor het solderen gebruik ik een brander, flux en soldeer.


Na het solderen verwijder ik de resten van de flux in een verwarmd schoonmaakbadje met een zuuroplossing.


De twee lussen haak ik in elkaar om de knoop te gaan vormen.



Het leggen van de knoop in metaaldraad vergt wat meer overtuigingskracht dan het knopen van een touwtje. 



De knoop wordt gefixeerd (vastgezet) met wat soldeer. Na het schoonmaken maak ik de ring op de juiste lengte en buig ik de uiteinden naar elkaar toe. Het begint nu al een beetje op een ring te lijken.


Eén voor één soldeer ik de uiteinden van de draden aan elkaar.



Na de gebruikelijke schoonmaakbeurt verwijder ik het overtollige soldeer. Eerst met een vijl, daarna met schuurpapier, tot je er niets meer van ziet. Zo ontstaat de illusie dat de ring uit een enkele draad gemaakt is, waarmee de symboliek van de oneindigheid wordt verbeeld.



De ring is in dit stadium nog niet mooi rond. Met een zachte kunstof hamer geef ik de ring de juiste vorm op een triboulet. Bij het hameren wordt een ring altijd wat wijder, vandaar dat ik een streepje op de triboulet heb gezet om aan te geven wat de maat van de ring moet gaan worden.



Als de ring zijn uiteindelijke vorm heeft, is het tijd om te polijsten en te poetsen.


Omdat we de symboliek van knoop zo geweldig vinden, maken we knoopringen in verschillende soorten: 1 draad, 2 draden, met een steentje, een Keltische knoop en een oneindigheidssymbool. Je vindt ze in onze webshop.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten