zondag 18 oktober 2015

De ballen!

Nou ja, hele kleine balletjes dan, want deze blog gaat over granulatie:
De granulatietechniek werd geperfectioneerd door de Etrusken in de Archaïsche periode (600-480 voor Chr.) en werd ook in de middeleeuwse edelsmeedkunst toegepast. De techniek bestaat uit het vervaardigen van minuscule gouden korreltjes (granules) die vervolgens tegen elkaar op een ondergrond bevestigd worden.
Door onze interesse in sieraden uit de Vikingtijd/Middeleeuwen zien we vaak de prachtigste bolletjessieraden voorbijkomen. Het ligt dus voor de hand om het ook zelf eens te proberen.

Ik hoop dat je er na verloop van tijd handigheid in krijgt, want de eerste keer was geen succes.

De bolletjes (granules) bestaan uit hele kleine stukjes zilver, die met de brander worden verhit tot ze smelten, waarbij automatisch een bolle vorm ontstaat.


Door het eigen gewicht zakt het bolletje iets in, waardoor de onderkant net wat platter wordt:


Op dit stuk komt vervolgens een piepklein stukje soldeer te liggen, dat wordt voorgesmolten zonder dat het bolletje smelt. Het gaat bij ongeveer de helft van de bolletjes goed, de andere helft wordt domweg een iets groter bolletje.

Vervolgens worden de bolletjes op een proefplaatje van messing gelegd en verhit. De bedoeling is dat het soldeer smelt en dat de bolletjes aan het messing worden verankerd. In de praktijk blaast de vlam van de brander de helft van de bolletjes weg en weet ik met veel pijn en moeite de andere helft op het messing te solderen.


Daar zijn vast praktischer manieren voor! Ik ga me eerst nog maar eens goed verdiepen in deze vorm van versiering, voor ik een tweede poging waag.

Gelukkig zijn er mensen die deze techniek een stuk beter beheersen dan ik, wat duidelijk te zien is aan deze prachtige hanger die ik van hubbie cadeau heb gekregen op de Viking Market in Teylingen.  <3


Deze schilden spelen een belangrijke rol in het leven van de Vikingen. Een houten exemplaar bood bescherming in de strijd en deze hangers – voor de rijken in zilver en voor het 'gewone' volk in brons – waren symbolisch bedoeld om de drager te beschermen.

Het exemplaar rechts hebben we een tijd geleden zelf gemaakt, dat staat te koop in de webshop.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten